Få journalistiske nyheder fra journalister og redaktører i hele landet. Årets tema er DRØMME.
Hvert år har konkurrencen et nyt tema, som skal inspirere eleverne til at folde sig ud journalistisk i tekst, billeder, tegninger, grafik og video. Årets tema DRØMME - er et fænomen og begreb med stor rækkevidde.
6. - 10. klasser som tilmelder sig Nyhedsugen får fire ugers gratis, digital adgang til journalistiske nyheder produceret af mere end 1.000 journalister og redaktører på dagblade og digitale nyhedsmedier i Danmark. Med UNI-login får klassen unik adgang til både e-aviser og webaviser. Dermed er det faglige grundlag for at lave klassens egen avis tilstede. Klassen får også adgang til Ritzau. Læreren bestemmer selv hvornår på skoleåret klassen skal have adgang.
Tilmeld klasse og læs mere på: www.aiu.dk
Denne blog indeholder emner og links, som vi på læringscenteret gerne vil gøre mere tilgængelige for brugerne. Vi kan kontaktes på biblioteket159013@gmail.com.
onsdag den 23. maj 2018
Tilmelding til efterårets Mediekonkurrence
6. - 10. klasse kan agere nyhedsredaktion under overskriften "Generation Verdensmål", i uge 38-46.
Krige, terror og miljøkatastrofer. Det er ofte det, vi hører om verden i nyhedsmedierne. Kloden er blevet et langt bedre sted at vokse op end for 20 år siden. Det bliver bare sjældent ’breaking news’. Samtidig viser undersøgelser, at især unge vil have konstruktive nyheder om fremskridt og løsninger, og at unge aldrig før har været så engagerede i at ændre verden, som i dag.
Derfor får danske elever nu selv mulighed for at lave konstruktiv journalistik om Verdensmålene, når Mediekonkurrencen, som noget nyt, løber af stablen i efteråret 2018. Det er sjette gang, at JP/Politikens Hus afholder konkurrencen, hvor elever får prøvet kræfter med den digitale såvel som den analog nyhedsformidling.
Tilmeld klassen på newsdesk.dk
Krige, terror og miljøkatastrofer. Det er ofte det, vi hører om verden i nyhedsmedierne. Kloden er blevet et langt bedre sted at vokse op end for 20 år siden. Det bliver bare sjældent ’breaking news’. Samtidig viser undersøgelser, at især unge vil have konstruktive nyheder om fremskridt og løsninger, og at unge aldrig før har været så engagerede i at ændre verden, som i dag.
Derfor får danske elever nu selv mulighed for at lave konstruktiv journalistik om Verdensmålene, når Mediekonkurrencen, som noget nyt, løber af stablen i efteråret 2018. Det er sjette gang, at JP/Politikens Hus afholder konkurrencen, hvor elever får prøvet kræfter med den digitale såvel som den analog nyhedsformidling.
Tilmeld klassen på newsdesk.dk
onsdag den 16. maj 2018
onsdag den 9. maj 2018
Teaterforestillingen ”Floden”
”Floden” er min personlige historie, som handler om, hvordan det er, når der pludselig bryder krig ud i det land, du bor i, og du med ét selv bliver flygtning. Jeg er født og opvokset i Bosnien, og jeg kom her til landet som flygtning, da krigen startede i Eksjugoslavien. Jeg var teenager, da det skete.
Jeg er uddannet skuespiller i 2007 og arbejder med teater og film til daglig. Jeg har selv skrevet forestillingen. Forestillingen vandt Særprisen fra CPH Culture for året 2017.
Forestillingen lægger op til samtaler og debatter om det at være flygtning, om krig og ikke mindst om en række politiske og historiske spørgsmål og egner sig derfor godt til brug i undervisningssammenhænge. Forestillingen er ikke teknisk krævende, og den kan spilles alle steder. Der er også mulighed for at arrangere en snak med mig efter forestillingen, hvor eleverne kan stille spørgsmål til emnet og det, de lige har set. En times Q&A er med i prisen. Priser: 50, 75 og 100 tilskuere – 7.000, 8.500 og 10.000 kr. Har I mange elever, og vil I have, at jeg spiller to eller flere gange, i så fald kan vi snakke om en god pris. Forestillingen er for aldersgruppen 13+.
Forestillingen er fuldt refusionsgodkendt og dermed en del af det professionelle udbud af teater til danske folkeskoler – og det betyder også, at I får refunderet halvdelen af forestillingens pris fra staten via jeres kommune. Mere om refusion kan I læse her: http://www.scenen.dk/produktionssiden/stoetteordninger/
Mvh. Elvir Ramovic. Telefon: 20772920
Jeg er uddannet skuespiller i 2007 og arbejder med teater og film til daglig. Jeg har selv skrevet forestillingen. Forestillingen vandt Særprisen fra CPH Culture for året 2017.
Forestillingen lægger op til samtaler og debatter om det at være flygtning, om krig og ikke mindst om en række politiske og historiske spørgsmål og egner sig derfor godt til brug i undervisningssammenhænge. Forestillingen er ikke teknisk krævende, og den kan spilles alle steder. Der er også mulighed for at arrangere en snak med mig efter forestillingen, hvor eleverne kan stille spørgsmål til emnet og det, de lige har set. En times Q&A er med i prisen. Priser: 50, 75 og 100 tilskuere – 7.000, 8.500 og 10.000 kr. Har I mange elever, og vil I have, at jeg spiller to eller flere gange, i så fald kan vi snakke om en god pris. Forestillingen er for aldersgruppen 13+.
Forestillingen er fuldt refusionsgodkendt og dermed en del af det professionelle udbud af teater til danske folkeskoler – og det betyder også, at I får refunderet halvdelen af forestillingens pris fra staten via jeres kommune. Mere om refusion kan I læse her: http://www.scenen.dk/produktionssiden/stoetteordninger/
Mvh. Elvir Ramovic. Telefon: 20772920
onsdag den 25. april 2018
Konkrete tips til at blive mere relationskompetent
Skoleforsker, skolekonsulent og ph.d. Louise Klinge står bag bestselleren Lærerens relationskompetence.
Bogen tager dig med dybt ind i den teori, der vedrører relationskompetencens kendetegn og forudsætninger, og klæder dig og dine kollegaer på til i højere grad at agere relationskompetent over for jeres elever.
I bogen beskrives relationskompetencens kendetegn indgående helt ned på interaktionsniveau med fokus på elementer som afstemmere, omsorgsetiske handlinger og elevernes psykologiske behov. Desuden beskrives de ydre og indre betingelser, der må være opfyldt, for at man som lærer kan agere relationskompetent.
Smugkig her
Bogen tager dig med dybt ind i den teori, der vedrører relationskompetencens kendetegn og forudsætninger, og klæder dig og dine kollegaer på til i højere grad at agere relationskompetent over for jeres elever.
I bogen beskrives relationskompetencens kendetegn indgående helt ned på interaktionsniveau med fokus på elementer som afstemmere, omsorgsetiske handlinger og elevernes psykologiske behov. Desuden beskrives de ydre og indre betingelser, der må være opfyldt, for at man som lærer kan agere relationskompetent.
Smugkig her
onsdag den 18. april 2018
3 tips til, hvordan du som lærer kan overholde EU's nye persondataforordning (GDPR)
3
tips til, hvordan du som lærer kan overholde EU's nye persondataforordning
(GDPR)
Tjen penge til klassen
Vil I tjene penge til en studietur, en hyttetur eller klassefest? Foråret er kommet, og nu er det endelig godt vejr til at sælge skrabelodder fra Diabetesforeningen foran supermarkedet, fra dør til dør eller til familie og venner. I kan sælge lodder frem til den 31. maj.
I bestemmer selv, hvor mange lodder, I vil sælge. Er I 20 elever i klassen, og hver elev sælger 20 lodder, så kan I tjene op til 5.600 kr. til klassen. I tjener nemlig 14 kr. pr. solgt lod, når I bestiller minimum 200 lodder, og sælger alle de bestilte lodder. Bestiller I færre end 200 lodder eller sender lodder retur, tjener I stadig 11 kr. pr. solgt lod.
Bestil lodder her
I bestemmer selv, hvor mange lodder, I vil sælge. Er I 20 elever i klassen, og hver elev sælger 20 lodder, så kan I tjene op til 5.600 kr. til klassen. I tjener nemlig 14 kr. pr. solgt lod, når I bestiller minimum 200 lodder, og sælger alle de bestilte lodder. Bestiller I færre end 200 lodder eller sender lodder retur, tjener I stadig 11 kr. pr. solgt lod.
Bestil lodder her
Abonner på:
Opslag (Atom)